انواع فرانچايز:
1= توليدي: در اين روش، امتياز رسمي توليد يك سري محصولات و يا خدمات با استفاده كامل از نام تجاري، به افراد ديگر واگذار مي شود.
بسياري از برندهاي خوراكي و نوشيدني را مي توان مثال زد كه از اين نوع هستند.
2= توزيعي: در اين قرارداد، فرانچايزي مطابق الزامات يك سيستم توزيعي، به توزيع و فروش محصولاتي مي پردازد.
كه ممكن است توسط فرانچايزر توليد شده باشد كه از آن به مدل توليدي- توزيعي ياد ميشود.
در اين روش، تنها حق فروش يك سري محصولات و يا خدمات با استفاده از لوگو و بدون پشتيباني دائمي از كسب و كار، به افراد ديگر داده مي شود.
در اين روش، ارتباط بين فروشنده و عرضه كننده مستقيم است.
نمونه اي از اين نوع، برندهاي پمپ بنزين هستند كه تنها حق فروش فرآورده هاي نفتي خود را به ساير افراد مي دهند.
در اين نوع، غير از فروش، ساير خدمات بر عهده فرانچايزر خواهد بود.
3= خدماتي: به موجب اين قرارداد، فرانچايزي حق ارائه خدماتي را تحت نشان هاي تجاري فرانچايزر به دست مي آورد.
براي مثال مراكز تعويض روغن خودرو يا شستشوي اقلام خانگي و خدماتي نظير هتلداري و رستوران ها، از اين دست محسوب مي شوند.
4= صنعتي: اين روش تلفيقي از توليد و توزيع است.
در اين مورد فرانچايزي، كالا را مطابق با دستورالعمل هاي فرانچايزر توليد و تحت علامت تجاري فرانچايزر به فروش مي رساند.
فرانچايز طرح و ساخت پرسا
برندهاي برتر فرانچايز
1= برند مك دونالد (McDonald):
بزرگترين رستوران زنجيره اي جهان است.
با بيش از 35 هزار شعبه در 119كشور، روزانه به 64 ميليون مشتري سرويس مي دهد.
جهت جذب مشتريان بيشتر فضايي براي بازي بچه ها ايجاد شده كه تاثير قابل توجه در موفقيت اين برند داشته است.
براي اخذ شعبه از شركت مك دونالد به 1.008.000 الي 2.214.080 دلار سرمايه اوليه جهت تاسيس و تجهيز شعبه لازم هست.
و مبلغ 500.000 دلار نقدينگي براي سرمايه در گردش لازم هست و حق شركت پروژه ٤ درصد از فروش مي باشد.
2= فست فود سابوي (Subway) :
فست فود سابوي نزديك به ٤٣هزار شعبه در ١١٧ كشور دارد.
همچنين سابوي اعلام كرده است كه ٨٠٠٠ شعبه ديگر در ايالات متحده آمريكا افتتاح خواهد كرد.
هرچند به نظر ميرسد فضاهاي تجاري زياد ديگري براي گسترش اين برند در آمريكا وجود ندارد.
سابوي در حال توسعه در بازارهاي بين المللي و فضاهاي غيرمتعارف است.
اين برند بيش از ١٩٠٠ شعبه در فروشگاههاي زنجيره اي والمارت راه اندازي كرده است.
سابوي فقط به فكر گسترش تعداد شعب خود نيست بلكه به فكر برنامه هايي همچون فروش ٢٤ ساعته است.
براي اخذ شعبه از فست فود ساب وي به 147.050 الي 320.700 دلار سرمايه اوليه جهت تاسيس و تجهيز يك شعبه نياز مي باشد؛
و مبلغ 30.000 الي 90.000 دلار براي سرمايه در گردش لازم هست و حق شركت مبلغ ٨ درصد فروش مي باشد.
3= هتل هاي همتون (Hampton Hotel) :
شايد فرهنگ اولين معيار براي انتخاب يك هتل نباشد.
اما در هتل همتون فرهنگ مهمان نوازي يا اصطلاح Hamptonality مهمترين هدف و خدمت ارزشمندي است كه به مشتري عرضه ميشود.
همين ويژگي باعث شده كه نام اين هتل براي چهار سال در صدر فهرست برترين برند هتل قرار گيرد.
مجموعه هتلهاي همتون سعي كردهاند تا فرهنگ و خدمات خود را به شكل بينالمللي براي هر كشور به صورت تخصصي و مجزا منطبق كنند.
اين برند ۲۰۰۰ هتل در ۱۶ كشور دارد. كه از نظر توسعه كسب و كار بسيار ارزشمند مي باشد.
4= فست فودهاي زنجيرهاي هايدا:
همزمان با حركت و رشد فست فود در ايران در اوايل دهه هفتاد «هايدا فست فود» در تهران متولد شد.
و با عرضه ساندويچ سرد سعي در پاسخ به نياز و تقاضاي زمان خود را داشت.
با افزايش شعبات نياز به احداث كارخانجات به منظور توليد مواد اوليه مورد مصرف رستوران هاي زنجيره اي «هايدا» جدي تر شد.
كه در حال حاضر اين كارخانجات احداث و در حال فعاليت هستند.
«هايدا» تنها مجموعه غذايي در ايران است كه كليه مواد مصرفي لازم خود را از مواد اوليه كاملا طبيعي، ارگانيك و بدون اسانس تهيه و توليد مي كند.
پس از تحقيق بر روي روند تغييرات فرهنگي و الگوهاي جديد مصرف و با در نظر گرفتن ذائقه و سلايق مختلف، مديريت مجموعه ي زنجيرهاي «هايدا» عرضه همبرگر و پيتزا را در دستور كار قرار داد.